Eli nettisivujen osoite eli se www-juttu. Jos haluat tutustua sanan merkitykseen syvemmin, voit lukaista vaikkapa tämän Wikipedia-artikkelin.

Domainia valitessa pitäisi miettiä, miten helposti voit sanoa sen toiselle henkilölle ja jääkö se kerralla mieleen. Jos joudut sanomaan “alaviiva” tai “viiva” tai “ilman ääpisteitä”, tai tavaamaan osoitetta kirjain kerrallaan, niin kannattaa ehkä miettiä, olisiko joku toinen rimpsu parempi. Yrityksen koko nimi ei tarvitse olla domainissa, kunhan siitä tunnistaa ja muistaa, mistä yrityksestä on kyse.

Esimerkiksi voisin nostaa vaikka tämän oman domainini. Sivutaikuri on yritykseni aputoiminimi, jonka hankin ihan käytännön syistä. Yrityksen virallinen nimi on Argilla Consulting ja minulla on nettisivut myös osoitteessa www.argilla.fi. Kokemus on kuitenkin osoittanut, että Argilla on a) hankala sanoa oikein (niin kuin arkilla mutta geellä) ja b) mahdoton muistaa. Nimessä ei ole mitään, mikä loisi mielleyhtymiä nimen ja yritystoimintani välille. Tämän takia päätin hankkia nettisivujen tekemistä varten toisen domainin ja valitsin toimialaa paremmin kuvaavan nimen.

Domainia voi ja kannattaa käyttää myös sähköpostiosoitteiden loppuosana. Yrityksen oma domain antaa uskottavuutta ja näyttää ammattimaisemmalta. Webhotelleihin sisältyy yleensä useampi sähköpostilaatikko. Vanhaa osoitetta voi toki käyttää edelleen ja/tai tehdä viestien siirron haluamaasi laatikkoon.

Mistä domain hankitaan?

Domain hankitaan esimerkiksi samasta paikasta, kuin webhotelli. Yleensä on helpointa, että molemmat palvelut ovat samalta palveluntarjoajalta, mutta ei se välttämätöntä ole. Jos sinulla on jo domain, niin voimme yhdessä pohtia, onko sen siirtämiselle tai muuttamiselle tarvetta.